OBSTIPATIE

Verstopping oftewel obstipatie wordt vaak veroorzaakt door een ongezonde voeding met te weinig vezels. Ook weinig beweging, overgewicht, een onregelmatig leven en psychische factoren zoals stress kunnen een rol spelen. Het kan een hoofdklacht zijn bij PDS, of je kunt afwisselend obstipatie hebben met diarree. Veel vrouwen ervaren tijdens hun menstruatie dat zij moeilijker naar de wc kunnen, dit komt door de hormonen. Verstopping kan ook het gevolg zijn van het gebruik van sommige medicijnen, of soms door een ziekte zoals een traag werkende schildklier of darmtumor. Verstopping is meestal te verhelpen met onderstaande tips.

VOEDING & VOCHT

Voedingsvezels (vezels) zijn belangrijke stoffen voor een gezonde spijsvertering. Ze dragen ook bij aan een verzadigd gevoel na het eten. Vezels zorgen voor een goede darmbeweging.  Vezels binden vocht en houden zo de ontlasting soepel. Het is dus belangrijk dat je ook voldoende drinkt; 1,5 tot 2 liter per dag. (volwassene) Water, afgewisseld met thee en koffie zonder suiker, is het gezondst.

Vezels zitten in:

  • Volkorenproducten zoals volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst

  • Groente

  • Fruit

  • Peulvruchten zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen

  • Noten

BEWEGING

Weinig beweging heeft ook invloed op obstipatie. Door weinig te bewegen worden de darmen lui en zullen niet optimaal werken. Door matig te gaan bewegen, bevordert dit al de darmfunctie en kunnen verstopping, buikpijn en krampen verminderen. Daarnaast brengt beweging hormonen in balans, o.a. Serotonine, waardoor je je prettiger voelt. Door sporten voelen mensen zich energieker.
Roken prikkelt de darm, vermindert de doorbloeding, en is een belangrijke risicofactor voor het ontstaan van darmkanker, diverticulitis en darmontsteking. Ook wanneer je hier al last van hebt zorgt roken voor slechter herstel van ontsteking of na operatie, en hebben mensen over algemeen meer medicatie nodig.

Als je ondersteuning wil om te stoppen <kijk hier>

TOILETREGELS

Als je aandrang voelt, ga meteen naar het toilet. Door je ontlasting op te houden, wordt deze verder ingedikt en kan verstopping ontstaan.

Neem de tijd op het toilet, en zorg voor een goede zithouding. Wanneer je een krukje of voetenbankje onder je voeten zet, trek je vanzelf je knieën op ontspant de kringspier zich volledig. Hierdoor zal het poepen makkelijker gaan.

Verstopping kan ook ontstaan door verkeerd gebruik van de bekkenbodemspieren. Je huisarts kan doorverwijzen naar een bekkenbodemfysiotherapeut, een bekkenbodemcentrum of een gespecialiseerde afdeling in het ziekenhuis.

Kijk ook eens "achterom" in het toilet hoe je poep eruit ziet. De kleur en samenstelling van je poep kan je ook veel vertellen over je gezondheid.

Hoe is het gesteld met jouw poep?

SPANNING & ONTSPANNING

Stress is niet de oorzaak van PDS, maar stress kan wel de klachten aanwakkeren of verergeren. Tijdens ongezonde stress spannen de spieren in de darmwand zich aan en dit kan klachten in de buik veroorzaken. Spanning kan van invloed zijn op de stoelgang, zowel diarree als obstipatie kunnen ontstaan.

Het is daarom belangrijk om een gezond evenwicht te vinden tussen inspanning/spanning en ontspanning.

Ontspanning kan door het doen van ontspanningsoefeningen, maar ook door het aanpakken van of anders omgaan met de oorzaken van stress. (werk, familie, financieel)

Ook het onderhouden van sociale contacten en hobby's zijn goede manieren om stress te verminderen. Doe dingen waar je plezier uit haalt: wandelen in het bos of aan het strand, naar de bioscoop, een vriend(in) bezoeken, knutselen, muziek, een taal leren...