STRESS, BURN-OUT,  OVERSPANNEN

Stress, iedereen heeft er wel eens mee te maken. Stress is ongezond als je te lang spanning voelt en je geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Maar liefst 12 op 100 bezoeken aan de huisarts hebben te maken met stressklachten.
Stress brengt je lichaam in staat van paraatheid. Je polsslag versnelt, je spieren spannen zich en je ademhaling wordt sneller en dieper. Het is de spanning die je voelt voor een examen, een optreden, een sollicitatiegesprek of een andere spannende gebeurtenis. Stress zorgt ervoor dat je extra alert kunt reageren of geconcentreerd kunt werken aan een lastige klus. Zodra de klus klaar is, gaat de spanning vanzelf weg. Deze spanning hoort bij het leven en is gezond.
Stress is ongezond als je te lang spanning voelt en je geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Die spanning kan allerlei oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een constant te hoge werkdruk, problemen op je werk, of spanningen in je gezin. Het is ook belangrijk hoe je met de spanning omgaat. Van te lang te veel stress krijg je klachten. Als je stress hebt en daar verkeerd mee omgaat zorgt dat voor overbelasting en uitputting. In het uiterste geval kun je overspannen of burn-out raken.
Bij stress treden eerst vaak ‘gewone’ klachten op. Deze klachten kunnen voor iedereen verschillend zijn. De een krijgt bijvoorbeeld buikpijn, een ander eczeem en een derde slaapt slecht. Duurt de stress lang of heb je geen tijd om te herstellen, dan worden de gevolgen op steeds meer gebieden merkbaar.

KLACHTEN

De belangrijkste klachten bij stress op een rijtje: 

Lichamelijk

Slecht slapen, klachten als spierpijn, hoofdpijn of rugpijn, verminderde weerstan en daardoor meer kans op verkoudheid en griep, hartkloppingen, hogere bloeddruk, zweten, trillen.

Psychisch

Opgejaagd gevoel, angstig, prikkelbaar, sombere buien, huilbuien, piekeren. 

Slecht beslissingen kunnen nemen, lusteloos, veel vergeten of slecht kunnen concentreren.

Gedrag

Teveel of juist te weinig eten, roken/alcohol/drugs gebruik,  slaap- of kalmeringsmiddelen gebruiken, geen zin in seks, sociale contacten uit de weg gaan, meer fouten maken.

Gedachten

Piekeren, angstgedachten "het komt nooit meer goed" of  "ik ben niets waard" 

HYPNOTHERAPIE

Met hypnose kun je de stress bij de bron aanpakken. Allereerst door het verlagen van de stress-hormonen en de diepe ontspanning die je kunt bereiken. Daarnaast kun je "goede gevoelens" oproepen en versterken, en saboterende gedachten vervangen door behulpzame gedachten. Wat is de bron van je stress? En hoe is deze om te buigen? Welke aanpassingen of veranderingen zijn er nodig om herstel in te zetten?

We kunnen je zelfhypnose aanleren: dit is het ideale middel om op moeilijke momenten, zelfcontrole op te bouwen. In het geval van stress, kun je spanning en stress leren verminderen door een korte zelfhypnose oefening toe te passen die maximaal enkele minuten duurt. Voor het gebrek aan energie of zelfvertrouwen in het geval van burn-out, kun je tijdens de zelfhypnose energie-versterkende suggesties leren toepassen. Natuurlijk moet je zelf oefenen om dit onder de knie te krijgen. Als je oefent, zal het steeds gemakkelijker worden je stress te leren hanteren in moeilijke situaties.

Daarnaast helpen oefeningen vanuit Mindfulness en Hartcoherentie (ademhaling) het proces ondersteunen.

Lees hieronder ervaringen van anderen.

<AFSPRAAK MAKEN>

ERVARINGEN

DHR. R. - BURN-OUT, VERMOEID, LAAG ZELVERTROUWEN

Het was echt bijzonder. Ik ben inderdaad meer ontspannen en opgewekter. Ik verbaasde me net al hoe rustig ik op de stoel zit... en vanmiddag heb ik 30 minuten buiten gelopen en liep heel anders rond... vrolijker. 
Na twee weken: Het gaat goed. Ik kan me goed ontspannen, ben rustiger, slaap goed en mijn conditie wordt beter.

MEVR. B. - BURN-OUT, FAALANGST

Ik zou nog even bij je terug komen op de zelfhypnose! Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen ;-) 
Ik ben de afgelopen tijd vrij druk geweest met mijn plannen om qua werk een andere weg in te sla; ik heb gesolliciteerd. Zo moest ik een intake doen en vervolgens met enige spoed een stageplek zien te vinden en dit is allemaal gelukt, dus ik kan in januari beginnen! Tijdens dit proces heb ik veel gehad aan de zelfhypnose. Ik gebruikte het vooral als een manier om te ontspannen omdat een en ander behoorlijk wat stress met zich meebracht. Ik deed de zelfhypnose dan vaak liggend en begon met het een voor een ontspannen van de spieren, van hoofd tot teen. Vervolgens liep ik in gedachten de trap af en ik eindigde met de code. Ik merkte dat ik hierna een stuk rustiger was en dat vooral de spierspanning in mijn rug en schouders minder was. Met name voor de intake en stagegesprekken heb ik tijdens de hypnose een 'plaatje' gemaakt om meer zelfvertrouwen te krijgen en ik had het idee dat dit ook een positieve uitwerking had.
Ik ben dus erg tevreden met deze techniek en zal het ook zeker blijven gebruiken.

 

HypnoseCentrumOost Wiedenbroeksingel 4 7481BT Haaksbergen 06 - 21 400 992 info@hypnosecentrumoost.nl